Afgelopen weekend zijn we naar de Ardennen geweest om te mountainbiken. Vrijdag vertrokken en zondag weer terug. Eigenlijk was het plan om twee dagen te fietsen, maar helaas … zondagochtend regende het ons een beetje te veel en zijn we wat vroeger dan gepland bij mijn vader op bezoek gegaan. Ook leuk, maar helaas (of misschien toch niet helaas vanwege de benauwdheid later op de dag) geen fietsen. Als overnachtingsadres kozen we het ons al bekende la Petite Ourse in Amonines, een gehucht in de buurt van Erezée. Een heerlijke plek om te verblijven. Kamers zijn eenvoudig maar netjes en het eten is ok, al moet je geen luxe restaurant verwachten.

Maar goed … het fietsen dan. We hadden als hoofdmoot voor zaterdag een vaste mtb route uitgezocht bij La Roche-en-Ardenne. De blauwe #3 (ze zijn allemaal blauw bij la Roche). Volgens het internet een hele mooie route. Vanuit het hotel zijn we via een landschappelijk bijzonder fraaie route naar la Roche gefietst. Die route was ons aangeraden door de hotelier. Die heenroute ging volledig over asfalt, maar wel lekker autoluw en halverwege hebben we adhv de kaart nog een kleine variant bedacht die off-road was en een superleuk pad bleek. Echt iets voor mtb-ers ;-). In la Roche aangekomen bleken we geen portemonnaies bij ons te hebben. Gelukkig wel nog 12 euri en daar moesten we dan maar lunch van kopen en nog voldoende overhouden om na afloop in la Roche nog een drankje op het terras te kunnen nemen. Dat lukt dus allemaal net. Moraal van het verhaal: portemonnaie niet meer vergeten en wat meer geld standaard in de mtb rugzak stoppen.

En dan de route #3. Inderdaad verschrikkelijk mooi. Zonder meer één van de mooiste routes die we hebben gereden, inclusief eigenlijk wel de routes in de Alpen al zijn die heel anders van karakter. De route begint met een hele lastige klim vlak na het vertrek uit la Roche. Een klim van 1 tot 1,5km die op stukken alleen voor de allerbesten nog te berijden valt. Voor ons betekende dit dus een aantal honderden meters lopen. Gelukkig konden we ook nog hele stukken fietsen en dat was al vermoeiend genoeg. Zeker in combinatie met die andere stukken lopen, of moet ik zeggen, klimmen want te steil om over lopen te spreken. Na de klim kwamen we op een mooi plateau waar de route een tijd glooiend verder ging. Fraaie paden in een fraai landschap. Hierna volgde een rappe en uitdagende afdaling. En eigenlijk zette de route zich zo de hele tijd voort: steile klimmetjes, rappe afdalingen, mooie natuur en fraaie uitzichten. In combinatie met het fraaie weer van zaterdag … top! Als ‘icing op de cake’ kregen we helemaal aan het einde nog een geinig stukje door het water. Eigenlijk geen onderdeel van #3 maar wel van een uitgepijlde toertocht die voor de rest de #3 ongeveer volgde. Hebben we maar even mooi gebruik van gemaakt.

Na wat gedronken te hebben op een terrasje zijn we via een deels iets andere weg terug gefietst naar ons hotel. Wederom mooie stukken over asfalt en nog een stukje van een vaste route (geen idee welke) meegepikt. In dat stuk zat een knetter lastige klim die ik toch maar mooi helemaal kon rijden, maar vraag niet hoe ik boven arriveerde ;-). Christel moest een klein stukje lopen, maar kon het grootste deel ook rijden.

Uiteindelijk 55km gereden met bijna 1100hm. We komen zeker terug. Er moet nog heel veel meer gebiked worden in de Ardennen!

Uiteraard hebben we de nodige foto’s genomen en onderaan dit artikel staat nog een korte filmclip.