Als voorbereiding op onze Transalp, die we aan het eind van deze maand gaan rijden, wilden we nog een paar zwaardere MTB tochten maken in een bergachtig(er) gebied. Het Sauerland trok al langer, dus dan maar voor het Sauerland gekozen. We hadden een aantal dagen in de agenda gereserveerd met het idee twee overnachtingen te boeken in de buurt van Willingen maar met de alleszins redelijke weersvoorspelling werden dat vier overnachtingen (van vrijdag 5 augustus tot dinsdag 9 augustus). Zoekend op internet voor een leuk hotel kwam ik al snel uit op pension Schröder, even buiten Willingen. Dat bleek een schot in de roos. Het pension adverteert met het thema mountainbike en dat bleek ook niet voor niets. De eigenaar, Volker Schröder, is zelf een fanatiek mountainbiker. Hij heeft eigenhandig heel veel routes samengesteld, waaronder een hele verzameling GPS routes in verschillende moeilijkheidsgraden maar ook de officiële routes van de VVV van Willingen. Hij is ook nog eens de man achter de MTB marathon van Willingen. En dus is zijn pension ook helemaal op bikers ingericht, met een afsluitbare kelder voor de fietsen, een wasplaats en natuurlijk altijd goed advies over welke routes te rijden. Het voordeel van zo’n plek is dat je echte insider-tips krijgt en routes kunt rijden met mooie en spannende trails, die op de bewegwijzerde routes van de VVV minder aanwezig zijn. En dus hebben we volop mooie routes met veel trails kunnen rijden!

Vrijdag: Skisportstätten-Tour Nr. 27 (39,6km – 900hm)

We zijn om 9:50 uit Malden vertrokken en waren even voor 13:00 uur bij ons pension waar we allerhartelijkst ontvangen werden en aangemoedigd werden om vooral toch snel onze eerste tour te gaan rijden. We hadden thuis al een eerste tour uitgekozen, de nummer 27. Mooie route die middelzwaar heet te zijn. Aardig wat klimwerk, beperkt asfalt, vrij veel brede paden (“schotterwegen” en “waldpfaden”) maar ook wat mooie stukjes technischere trail. En hele mooie panorama’s. We hebben een paar druppels regen gehad en zelfs even de regenjas aangetrokken, al was dat meer tegen de koude wind. Wat gelijk opviel waren de mooie kleuren: veel lila (wilgenroosje en vingerhoedskruid), geel (Schaduwkruiskruid), oranje lijsterbes en rode trosvlier, groen van bomen en gras, graanvelden en blauwwitte lucht. Aan het einde van de middag was het licht heel warm. Normaal gesproken heb je dat wat meer tegen zonsondergang, maar door het weer nu eerder. Wij hadden geen half-pension geboekt en konden daarom deze avond niet in het pension eten. Op loopafstand bevindt zich echter een hotel met een goed restaurant. Helaas boden zij die avond geen a la carte menu, maar het vaste menu was lekker en vrij luxe.

Download file: MTB Willingen 05-08-16.gpx

Zaterdag: Silbersee GPS tour (50km – 1050hm)

De Silbersee Tour is een GPS route die bedacht is door de eigenaar van het pension waar we zitten, Volker Schröder. Dit was een hele mooie en voor ons, met onze huidige fietsconditie, niet al te zware route. De route bood weer mooie uitzichten en ging van Willingen naar Winterberg over Hildfeld. In Winterberg hebben we wat gegeten in de broodjeszaak van het winkelcentrum aan het begin van Winterberg. Hierna ging de route over de Silbersee, Niedersfeld en de Langenberg, met 843m de hoogste berg van Sauerland, terug naar Willingen. In de hele route zaten veel mooie (deels eenvoudige en deels uitdagendere) trails in. Zeker zo’n 20% en dat is heel redelijk voor de routes hier. De mooiste trail was die vanaf de Langenberg naar Willingen. Het weer werkte netjes mee. We hebben wel een paar drupjes gehad en één buitje, maar toen zaten we droog aan de thee met gebak in Willingen. Na de gebakspauze zijn we op ons gemak terug gefietst naar ons pension. Maar niet voordat we nog twee keer het free-ride testparcoursje in Willingen meegenomen hadden. Erg leuk! ’s Avonds hebben we gegeten in het pension. Simpel, maar wel lekker. Na een kort avondwandelingetje heb ik de finale van de wegwedstrijd van de mannen in Rio nog mee kunnen pakken. Wat een fraaie overwinning voor Greg van Avermaet!

Download file: MTB Willingen 06-08-16.gpx

Zondag: Diemelsee über Eisenberg GPS tour (48,8 – 1200hm)

Wat een gave rit weer! Wederom een GPS tocht van de hotel eigenaar gereden. Op zijn advies deze tour gekozen. De tour bevatte veel mooie trails vooral in de eerste helft. Sommige op het randje van ons kunnen, maar we konden alles rijden. Deze tocht was, met name vanwege de hoogtemeters en de lastigere trails, weer een stukje zwaarder dan de route van zaterdag, maar nog steeds heel goed te behappen voor ons. Eerst ging het vanaf Willingen stevig omhoog naar de top van de Hohe Eimberg waarna kilometers gave en soms spectaculaire trail richting Diemelsee volgden. Dit deel was wel het highlight (voor wat betreft het biken zelf) van deze tour en van de mini vakantie. Na de trails volgde een rappe afdaling over Schotter naar de Diemelsee en weer stevige klim (over Schotter en laatste stukje over een trail) naar de Eisenberg. Hierna volgde wederom een heerlijke, fraaie en flowige trail naar Heringhausen aan de Diemelsee, waar we even lekker gepauzeerd hebben en gegeten hebben op een terrasje aan het water. Na de pauze konden we eerst opwarmen op een makkelijk stuk langs de Diemelsee op waarna we weer flink stuk, niet te steil, moesten klimmen naar de Dommelsturm. De toren zelf hebben we gemist omdat de GPS route het stukje daar naartoe niet bevatte. Niet heel erg want de benen en achtersten waren vermoeid genoeg. Het laatste stuk ging soms wat op en soms wat af maar altijd zeer aangenaam door het Dommeltal naar Stryck (net buiten Willingen, waar ons pension is). Vlak voor Stryck staken we de Aarbach over, net als tijdens de tour op vrijdag. Dat kan door het water of over het bruggetje. Deze keer ben ik door het water gereden wat wel een licht nat achterwerk opleverde maar ook een grote glimlach op mijn gezicht. In Stryck hebben we nog van een ijs en ijskoffie genoten op een terrasje voordat we terug zijn gegaan naar het pension. ’s Avonds gegeten in een erg goed restaurantje in Willingen, het restaurant van Hotel Zentral. Bij terugkomst in het pension heb ik de finale van de dames wegwedstrijd in Rio nog kunnen meemaken, met het drama van de val van van Vleuten die ogenschijnlijk in gewonnen positie reed en vervolgens de fraaie gouden medaille van Anna van der Breggen.

Download file: MTB Willingen 07-08-16.gpx

Maandag: wandeling naar de Graf Stollberg Hütte (22km – 550hm)

Voor de afwisseling vandaag gewandeld en wat blijkt: we kunnen nog 22 km wandelen. Vaak noemen we zo’n wandeldag tussendoor een rustdag maar met meer dan 22km en rond de 600 hoogtemeters dekt dat de lading niet helemaal. We hebben zelf een route samengesteld uit de ontelbare routes die hier lopen, op basis van tips van de pension eigenaar, naar de Graf Stollberg Hütte en terug over de Kale Pön. Een hele mooie en tamelijk stevige route. Er was wat overlap met route 27 van vrijdag, op wat saaie stukken vervelend, op andere maakt het niets uit omdat je wandelend een gebied toch weer anders beleeft dan fietsend. We hebben geluncht in de berghut, op terras uit de wind maar in de zon, met fraai uitzicht. De hele wandeling was het genieten van bloemen, vlinders, frambozen plukken en zelf een keer paar bosbessen plukken. Tijdens de laatste paar kilometer leek het er even op dat het nog zou gaan regenen, maar meer dan een paar voorzichtige drupjes hebben we niet gehad. Het werd wel aanmerkelijk koeler. Moe maar voldaan terug in het pension waar we ook gegeten hebben.

Download file: Hiking Willingen 08-08-16.gpx

Dinsdag: Bruchhauser Steine en Borgberg Kapelle GPS tour (45,3km – 900hm)

We besloten ook op dinsdag nog te gaan biken, aan het eind van de dag wat te eten in Willingen en dan pas naar huis te gaan. Dus hebben we nogmaals een hele gave rit gereden in Sauerland. We twijfelden tussen twee GPS routes en toen kregen we van Volker een soort van combinatie route die tevens een variant is op een andere wat zwaardere route, de zur Hiebämmer Hütte route. En wat was het weer mooi biken vandaag! Over de fraaie Hochheide naar de Langenberg waarna we over fraaie trails richting de Bruchhauser Steine reden. In de buurt van Bruchhausen hebben we geluncht in een cafeetje even van de route af. Na de lunch ging de route over een afwisseling van Schotter en trails verder naar de Borberg Kapelle en verder naar Petersborn. Veel van de gave trails die we vandaag reden gingen over de Rothaar Steig wandelroute. Na Petersborn ging de route tamelijk relaxed terug naar Willingen waar ik nog één keer de teststrecke heb meegepakt. Met 45km en 900 hoogtemeters toch weer een rit die er mag zijn, maar relatief relaxed want de beklimmingen waren niet al te steil en de trails niet al te moeilijk. Na afloop konden we douchen op onze kamer in het pension. Die hadden ze die dag toch niet meer nodig. Tenslotte hebben we bij de Italiaan in Willingen nog wat gegeten (en nog even inkopen gedaan in de Craft shop).

We kunnen terugkijken op een heerlijk mountainbike “weekend”. We komen hier zeker vaker terug. Er zijn nog zo veel routes te rijden. We denken dat de meeste ook voor ons goed te doen zijn.