Een vrouw heeft bijna altijd veel minder spierkracht dan een man, zelfs als die veel ouder of minder goed getraind is. Ik heb ergens gelezen dat dit verschil zelfs 25% kan zijn. Dus moet je als vrouw die samen met mannen op een MTB toert zo efficiënt mogelijk rijden. Tips voor de (beginnende) vrouwelijke MTB-er om dat te doen:

  • Zorg voor een fiets die echt jouw frame-maat heeft en niet te zwaar is. Het is verleidelijk om op marktplaats een fiets te kopen, ook al wijkt die “maar één maatje af”; niet doen!
  • Zorg voor een passende stuurbreedte. Een smal stuur (bijvoorbeeld op schouderbreedte) lijkt misschien het meest logische en comfortabel maar een breder stuur biedt (veel) meer controle. Ter illustratie: op mijn 29-er heb ik, een vrouw van 1,66m met een tenger postuur, een stuur van 72cm breed waardoor mijn armen lichtjes uit elkaar wijken maar waardoor ik heel veel controle over mijn fiets heb.
  • Zorg dat het zadel op de juiste hoogte staat, dan kan je beter kracht zetten en krijg je minder snel spierpijn in je bovenbenen of pijn in je knieën. Maar ook weer niet te hoog want dan kan je minder gemakkelijk afstappen en dat leidt ertoe dat je minder durft.
  • Fiets goed in orde:
    Geen rem die licht aanloopt.
    Banden op de juiste spanning, te zacht kost (te) veel energie, te hard is oncomfortabel en maakt lastige stukken lastiger.
    Derailleur goed afgesteld en gesmeerd, evenals de ketting, zodat schakelen soepel gaat.
  • Heel veel op- en afschakelen, zodat je altijd zo comfortabel mogelijk trapt.
    a. van plat naar vals plat, van bochtig naar recht en natuurlijk bij helling op.
  • Bepaal en houd je eigen tempo, zeker als je niet van afzien houdt. Een klein beetje harder rijden dan je eigenlijk zou willen is fysiek en mentaal op de langere termijn erg zwaar. Probeer vanaf het begin het voor jou juiste tempo aan te houden. Als je tijdens de rit merkt dat het erg zwaar wordt ga dan iets terug in tempo, en als die niet helpt nog iets meer of neem een pauze en eet wat. Mannen kunnen en willen bijna altijd sneller. Niet van aantrekken, laat zij zich maar aanpassen.
  • Het fijnst is als je voorop mag fietsen. Behalve dat je vrij je eigen tempo kan bepalen is het ook bij hellinkjes een voordeel als je voorop fietst: je kan ze beter zien aankomen en inschatten (en tijdig terug schakelen) en je kan het zo uitmikken dat je bij zware hellinkjes boven bijna stilstaat. Als je achter iemand fietst die dat doet dan sta je nog op de helling bijna stil en is het zwaar of onmogelijk om de top nog te halen, een man met meer spierkracht kan dat makkelijker dan een vrouw.
  • Een vrouw is meestal lichter dan een man. Een lichter persoon remt op een helling omhoog minder snel af dan een zwaarder persoon! Ben jij lichter dan de man met wie je rijdt probeer dan voor een helling voorop te fietsen, of een eind achter de man. Voor korte steile hellingen: maak (evt. in een zware versnelling) vaart voordat de helling begint en waar die net begonnen is, en houd de vaart zolang mogelijk vast, schakel gaandeweg steeds lichter.
  • Er zijn een heleboel technieken om lichter, sneller en veiliger MTB te rijden. Vraag tips als je met een meer ervaren iemand rijdt. Om te beginnen hoe je zo goed mogelijk bochten rijdt (in de bocht vooruit kijken!), want dan kan je er harder en toch veilig door en verlies je minder snelheid en kost het dus minder energie.
    En daarnaast op lastige stukken omlaag óf omhoog. Bijv. wat de ideale lijn is, of wat de juiste snelheid is op bepaalde passages. Laat de meer ervaren persoon eerst rijden, dan kan je het zien en kan hij/zij in de praktijk testen of het niet moeilijker of makkelijker is dan vooraf ingeschat.
    Inschatten of je een bepaald stuk kan en durft doe je zelf! Eventueel loop je een lastige passage eerst (leg je fiets even in de berm of tegen een boom).
  • Als je voor het eerst een georganiseerde toertocht rijdt dan krijg je wellicht het gevoel dat inhalende mannen je afsnijden. Dat gebeurt zelden, wel wordt er vaak krap ingehaald. Ga niet inhouden met trappen of zelfs remmen, dat is zelden nodig, dus verspilde energie. Na enkele toertochten ben je er aan gewend.
    Kies zoveel mogelijk het beste spoor. Als iemand je wil inhalen moet die dat maar over een slechtere ondergrond doen. Check wel of er niemand achter je zit voordat je van spoor wisselt.
    Inhalers die het netjes doen zeggen op krappe plekken vooraf ‘Links voorbij’ of ‘Rechts voorbij’.
  • Drink tijdig en voldoende. Als je licht bent uitgedroogd gaat je prestatie al naar beneden.
  • Eet tijdig wat. Bij mij is de tank eerder leeg dan bij mijn man, ik heb eerder behoefte aan eten dan hij. Mogelijk komt dat omdat ik me meer moet inspannen dus enkel op suiker en niet op vetverbranding rijdt en hij wel een deel van zijn energie uit vetverbranding kan halen. Ik kan sneller rijden (en voel me er veel beter bij) als ik tijdig wat eet.
  • Als er gewicht te verdelen valt (extra bidon, gereedschapssetje, …) laat dat dan een man dragen.
Categorieën: Mountainbike

1 reactie

Alex Peters · 2016/07/29 op 18:42

Haha heel herkenbaar ?, mannen willen altijd harder. Mijn vriendin José heeft geexperimenteerd met een E-mtb in de Eifel. Ik mocht mee… De conclusie is dat de man er juist wat harder aan moet trekken. Dan gelden die tips juist andersom Niks mis mee ? Ook eens proberen

Gesloten voor reacties.